Friday, March 18, 2016

Falafel med tillbehör - gott alternativ till tacosen! (Veg)

Första gången jag tillagar OCH äter falafel, så jag kan knappast tala om hur autentiskt det smakade men det viktigaste - det var jättegott! 

Måste dock erkänna att jag var väldigt skeptisk när jag provsmakade smeten och sa till min man att vi kanske måste åka och köpa pizza ikväll för det kanske inte går att äta.. Men väl i pannan så tillagades kikärtorna och det färdiga resultatet blev jättebra.

Hungriga och otåliga som vi var så formade vi dem till små biffar istället så att det skulle gå snabbare att laga. :) Glöm bara inte att blötlägga kikärtorna ca ett dygn före om ni använder er av torkade. Annars kan man ju självklart fuska och använda sig av konserverade - kanske tiden som avgör..! :)
Jag fuskade denna gången med att använda frysta örter, brukar jag oftast göra till vardags men med färska så blir resultatet förmodligen ännu bättre.

Till detta så serverade vi harissa (tunisisk chilipasta), smulad fetaost, yoghurtsås samt grönsaker (sallad, gurka, tomat, paprika, rädisa osv) och för dem som vill - pitabröd. 




Antal: 6 portioner 

Ingredienser

Falafel:
500g torkade kikärtor (blötlagda sedan ett dygn)
3 stora vitlöksklyftor
1 gul lök
½ dl fryst persilja
½ dl fryst koriander
1 msk spiskummin
1 msk malen koriander
1 msk fiberhusk
saften från en citron
salt och peppar
2-3 dl rapsolja

Youghurtsås med smak av tahini och mynta

3 dl turkisk youghurt
ett knippe hackad mynta (smaka av så att det inte smakar för mycket tandkräm)
1 msk tahini
salt och peppar

Gör så här:

Rör ihop yoghurtsåsen och ställ kallt till servering.

Häll av kikärtorna och mixa i en matberedare med samtliga ingredienser, smaka av med citron, salt och peppar. Hetta upp en stekpanna med ett lager olja och forma falafeln med blöta händer (viktigt för att undvika att den smular sig), stek ett par minuter tills de fått fin färg på båda sidor. 

Servera med tillbehören enligt ovan.